Як підписати декларацію з лікарем  покрокова інструкція від МОЗ

25 Березня 2018 13:03
Нинішньому поколінню “пощастило” жити в епоху реформ. Пенсійна, освітня, земельна, медична, МВС – крок за кроком втілюються в суспільне життя українців. Переважна більшість наших громадян не вірить в успішність змін. Зневірені люди вважають, що реформи себе не виправдовують, а лише вводять в оману.

Наразі актуальною є реформа в галузі охорони здоров’я. Українці повинні обрати собі лікаря і з 1 квітня до кінця 2018 року укласти з ним декларацію.

У чому суть реформи?

Планувалося, що з 1 січня 2018 року запрацює принцип “гроші ходять за пацієнтом” для первинної ланки медичних працівників. Проте цю дату перенесено на 1 квітня поточного року.

Відтак, у другому кварталі 2018 року стартує кампанія з вибору лікаря з надання первинної допомоги, під час якої пацієнти підписуватимуть декларації з обраними лікарями. Лікарем з надання первинної допомоги може бути лікар загальної практики-сімейний лікар, педіатр або терапевт. Пацієнт може обрати для себе будь-якого лікаря, незалежно від місця реєстрації чи проживання. Дана декларація повідомляє державу, що конкретний лікар буде отримувати гроші за ведення конкретного пацієнта.

Водночас, декларація не є юридичним документом і не підписується “раз і назавжди”: один раз на квартал пацієнт має змогу змінити сімейного лікаря, переуклавши декларацію з новим лікарем. У такому випадку не треба скасовувати попередню декларацію – достатньо просто укласти нову декларацію з обраним лікарем, а зміни автоматично зафіксуються у системі.

Ви вільні у своєму виборі – не мусите підписувати декларацію за місцем прописки чи проживання. Однак лікар може відмовити вам у підписанні декларації, якщо він уже набрав максимально рекомендовану кількість пацієнтів: сімейний лікар може обслуговувати 1 800 пацієнтів, терапевт – 2 000, педіатр – 900. Ця цифра може бути дещо більшою для лікарів, які працюють у селах. Наприклад, якщо у селі проживає 2 000 людей, то всі вони отримають змогу підписати декларацію з сімейним лікарем. Без медичної допомоги не залишиться ніхто. Це питання контролюватиме Національна служба здоров’я України. Міністерство охорони здоров’я зробило відповідні розрахунки – держава платитиме лікарю щорічно 370 гривень на рік за одного пацієнта. Якщо ж це будуть діти чи пенсіонери, то медпрацівник отримуватиме майже вдвічі більше.

Пацієнт підписуватиме декларації із лікарями первинної ланки, фактично “прив’язаними” до окремих закладів первинної медичної допомоги.

Втім, скористатися допомогою спеціалізованого лікаря після запровадження реформи можна буде лише після призначення сімейного лікаря, терапевта чи педіатра. Якщо, всупереч рішенню лікаря первинної ланки, пацієнт звернеться до профільного фахівця самостійно, він муситиме самостійно сплатити його послуги.

Які послуги входитимуть до переліку безкоштовних?
Передбачається, що до безкоштовних послуг належатимуть невідкладна, первинна та паліативна, тобто спрямована на догляд і зниження болю при важких і смертельних захворюваннях, медична допомога. Це означає, що усі звернення до сімейних лікарів, педіатрів та терапевтів, термінові операції, а також догляд і знеболювання для важко і смертельно хворих залишатимуться безкоштовними. У переліку буде спеціалізована та високоспеціалізована медична допомога, медична реабілітація, медична допомога дітям до 16-ти років, а також породілям.
Перелік безкоштовних послуг буде єдиним по всій країні, і вони обраховуватимуться за єдиною тарифною сіткою, незалежно від місця надання послуги. Частина послуг, натомість, стане офіційно платною.
 Чи правда, що весь реєстр хворих буде вестися в електронному вигляді? Невже зникнуть втомлюючі черги до лікарів?
Тепер не потрібно буде стояти у черзі, тому що кожному пацієнту буде відведений свій час, який він сам і обере через інтернет. Також медичні картки українців будуть електронними. Завдяки електронній системі пацієнти зможуть відслідковувати наявність у конкретних лікарнях безкоштовних ліків. У майбутньому електронна система дасть можливість пацієнтам швидко отримати свою медичну інформацію, а лікарям – правильно ставити діагноз з урахуванням цілісної картини здоров’я пацієнта. Система замінить паперові медичні карти і довідки, лікарі будуть виписувати електронні рецепти, які неможливо підробити.
Що потрібно для заповнення декларації? На який термін вона укладається?
Потрібні паспорт, ідентифікаційний код, для дитини – свідоцтво про народження. Декларація підписується на 1 рік, з можливим продовженням чи припиненням обслуговування у обраного лікаря.
Чи обов’язково родині укладати угоду з одним лікарем?
Ні, не обов’язково. Наприклад, дружина може укласти угоду з одним лікарем, чоловік з іншим. Угоду можна укласти незалежно від місця проживання чи реєстрації.
Як підписати декларацію з лікарем  покрокова інструкція від МОЗ:

1. Зверніться у медзаклад, де працює терапевт, педіатр чи сімейний лікар, з яким ви хочете підписати декларацію. З собою потрібно мати паспорт, податковий номер і мобільний телефон. Якщо ви підписуєте декларацію з педіатром чи сімейним лікарем для дитини, то візьміть також свідоцтво про народження дитини.

Важливо: заклад, у якому працює обраний вами лікар, має бути підключеним до системи “Електронне здоров’я”. Уточніть цю інформацію у реєстратурі або у лікаря, або перевірте самостійно на сайті: https://portal.ehealth-ukraine.org/divisions.html#/

2. Ваші дані та контактний телефон внесуть у систему “Електронне здоров’я”. Це зробить уповноважена особа закладу ПМД: в різних медзакладах це може бути або реєстратор, або медсестра, або лікар тощо.

Важливо: декларації укладаються виключно в електронній формі – не буде жодних бланків, форм, печаток тощо. Щоб пересвідчитись, що декларацію підписує реальна людина і унеможливити будь-які спроби шахрайства, введено підтвердження за допомогою СМС-коду, який надходить на номер вашого мобільного телефону. Так, після введення даних пацієнт отримує СМС з кодом на вказаний номер телефону, який уповноважена особа медзакладу вводить у систему “Електронне здоров’я” для підтвердження.

Якщо у вас немає мобільного – не проблема: для підтвердження уповноважена особа медзакладу сфотографує чи відсканує оригінали ваших документів, щоб долучити їх до декларації в електронній системі.

3. Уповноважена особа медзакладу роздруковує із системи “Електронне здоров’я” примірник декларації для перевірки.

Важливо: Уважно перевірте усі свої дані. Якщо помітили помилку – скажіть про це уповноваженій особі медзакладу. Декларацію роздруковуватимуть до тих пір, поки все не буде правильно.

4. Якщо все правильно, уповноважена особа медзакладу роздруковує із системи “Електронне здоров’я” ще один примірник декларації.

Важливо: Обидва примірники декларації мають бути ідентичними і без помилок.

5. Пацієнт підписує 2 примірники декларації.

Важливо: Один із примірників залишається у вас, інший – у медзакладі.

6. Уповноважена особа медзакладу накладає електронний цифровий підпис на декларацію та надсилає її в систему “Електронне здоров’я”.

Важливо: Ви офіційно задекларували вибір свого лікаря. Гроші за ваше обслуговування держава (НСЗУ) сплачуватиме закладу, у якому працює вибраний вами лікар. Цей процес розпочнеться одразу, коли медзаклад увійде у реформу: автономізується та укладе договір з НСЗУ.