На Дніпропетровщині визначили 2 можливі сценарії реформування системи професійно-технічної освіти

24 Лютого 2015 09:59

За підсумками дводенного семінару фахівці обрали 2 можливі сценарії запровадження нової для України системи професійної освіти. Про це повідомляє  сайт ОДА.

Варіанти перекваліфікації існуючої системи профтехучилищ, коледжів і технікумів визначали представники Європейського фонду освіти, національні експерти від Міносвіти та очільники навчальних закладів, зокрема, Дніпропетровщини. Нагадаємо, що запрошення до проекту Європейського фонду освіти «PRIME» Дніпропетровщина, Вінниччина та м. Київ отримали за результатами минулої ініціативи ЄФО «Туринський процес». Спільний план запровадження нової системи професійної освіти планують узгодити вже навесні 2015 року.
Протягом дводенного семінару, який пройшов в рамках уже ІІ етапу проекту «PRIME», фахівці працювали у трьох окремих групах. У ході підготовки власних сценаріїв запровадження нової системи професійної освіти експерти враховували перспективи фінансування навчальних закладів в умовах децентралізації, а також законодавчу базу та існуючу нині мережу коледжів, училищ і технікумів.
Загалом формат професійної освіти, який у своїх сценаріях пропонують українські та закордонні фахівці, дозволяє перекваліфікувати існуючі навчальні заклади у такі, що здатні втілити трирівневу систему професійної освіти.
Зокрема, перший щабель такої системи забезпечуватиме підготовку фахівців для 3-тього кваліфікаційного рівня. Це звичайні робітничі професії, як-то касир або продавець.
Друга сходинка системи відповідатиме за підготовку фахівців 4-того кваліфікаційного рівня – тобто високваліфікованих робітників, здатних самостійно виконувати спеціалізовані виробничі чи навчальні завдання.
Останній рівень передбачає надання учням професійного навчального закладу освітньої кваліфікації, що відповідає рівню нинішнього молодшого спеціаліста.
Експерти пояснюють, що у майбутньому на таких умовах навчальні заклади Дніпропетровщини зможуть готувати простих та висококваліфікованих робітників і менеджерів середньої ланки.
Крім того, створені сценарії передбачають також розмежування сфери впливу Центру зайнятості та освітніх установ, децентралізацію, зокрема, в управлінні навчальними закладами та спрощення контролю освітньої діяльності для державних закладів і посилення його для приватних.
Навесні 2015 року Дніпропетровщина та Вінниччина, які є пілотними регіонами проекту Європейського фонду освіти «PRIME», оберуть найоптимальніший сценарій та почнуть розробляти спільний план заходів з його реалізації. Обговорення ризиків розроблених сценаріїв експерти ЄФО вже провели 18 лютого з колективами двох навчальних закладів Дніпропетровська. Визначення ризиків продовжуються.
Підсумки заключного ІІІ етапу «PRIME» підіб’ють вже влітку 2015 року.
Довідка:
Система професійно-технічної освіти області включає в себе 55 навчальних закладів. Тут опановують робітничі професії понад 25 тис учнів. До вищої школи входить, зокрема, 61 навчальний заклад І-ІІ рівнів акредитації. Інші 18 мають ІІІ-ІV рівні акредитації. Загалом в області навчаються понад 162 тис студентів.
Одним з нововведень Закону «Про вищу освіту» має стати зміна рівнів акредитації вищих навчальних закладів. Зокрема, виші І-ІІ рівнів акредитації мають перейти з вищої школи до системи професійної освіти. Це має статися не раніше 2016 року.
Методологія «PRIME» використовується в Європі для аналізу можливих ризиків і наслідків реформ у різних сферах, зокрема, й у галузі освіти. Робота системи передбачає чотири ключові позиції:
– визначення проблеми
– аналіз
– визначення мети
– визначення можливих шляхів вирішення.

Джерело: сайт ОДА.