Чим раніше ми почнемо думати, наскільки наш бізнес відповідає цим вимогам, тим краще. Тому що як тільки прийде день Х, і вам знадобиться, щоб до вас прийшов аудитор, зробив перевірку і видав сертифікат, то ви можете виявитися не готові. Аудитор може сказати: «Ось це треба знести, а це перебудувати».

Щоб ви не виглядали “неандертальцями” в контактах з сильними міжнародними партнерами, ви повинні орієнтуватися у стандартах. Вони запитають: «А чи є у вас GLOBALG.AP або BRC?». Ви відповісте: «Ще ні, але я відповідаю всім вимогам цього стандарту за винятком того-то або того-то».

Тоді потенційний партнер зрозуміє: ця людина цілеспрямовано йде до експорту. З вами є сенс спілкуватися — можливо, через півроку-рік у вас буде сертифікат, і він продовжить з вами вести спілкування.

Але якщо ви, почувши «GLOBALG.AP», зробите квадратні очі, це відразу створює певне враження. Тому що експортний бізнес починається з того, наскільки адекватний чоловік, з яким я спілкуюся.

Стандарти в переважній більшості випадків є відкритими — їх можна завантажити з інтернету і подивитися.

Є такий потужний ресурс — BSI (British Standart Institution). Це досить авторитетний британський орган сертифікації. Вони структурували стандарти, які можуть застосовуватися до агропідприємства. Це стандарти харчової безпеки і якості, ланцюжків постачання, стійкості, управління бізнесом, соціальної відповідальності.