Чи легко бути шкільним учителем і потім відкрити свою справу? Хто вони, ці приватні підприємці від освіти? Як сьогодні сучасна ділова людина поєднує підприємницьку діяльність з викладанням і сімейним життям? Які можуть бути хобі і захоплення і чи є час на це? Виникає цілком слушне запитання: а як можна це все поєднати? Де людина бере сили і натхнення на те, щоб вести заняття, завідувати науковим відділом, займатися підприємництвом і одночасно ростити дітей?
Про це та інші актуальні питання ми будемо говорити з Оленою Борисівною Коваленко, педагогом, новатором і підприємцем.
– Олено Борисівно, з чого почалася ваша трудова діяльність?
– Після школи я стала студенткою Дніпропетровського державного університету. Мені сподобалася спеціальність «Викладач соціально-гуманітарних дисциплін». Скільки себе пам’ятаю – завжди хотіла стати вчителем. А тут ще й з батьками “пощастило”, вони у мене теж педагоги. Однак після університету потрібно було йти шукати роботу, час був непростий, і питання як вижити, постало тоді і переді мною. Звичайно, я періодично десь працювала, але грошей не вистачало і я постійно шукала можливість знайти де-небудь підробіток. Перепробувала багато варіантів, пробувала працювати на двох роботах і т.п. І тоді прийшла думка, а чи не спробувати за призначенням використовувати отримані знання, творчо застосувати свій талант і відповідно покращити фінансовий стан? Тоді я вирішила влаштуватися вчителем у приватну школу.
– Чому Ви прийшли працювати саме в приватну школу Реріхів?
– У 1996 році я від своїх друзів дізналася про цю школу. Сподобався нетрадиційний підхід до освіти і творчий клімат в колективі. Мені завжди була цікава культура, духовність і виховання, я з захопленням вивчала різні культурні традиції і філософські та педагогічні системи світу. Дізналася, що цій школі потрібен викладач гуманітарних дисциплін, тому прийшла в школу Реріхів і запропонувала свої послуги.
– У чому була ваша новація?
– Мені завжди були цікаві різні творчі підходи по освіті та вихованню дітей. Я вже мала певний педагогічний досвід і була готова створити щось своє, авторське. На початку було, звичайно, важко. Потрібно було підібрати в школі відповідне приміщення, придбати необхідне обладнання, запросити необхідних мені кваліфікованих помічників. Далі була робота і ще раз робота.
Бог наділив мене талантом організатора, а освіта дала той необхідний запас знань, який дозволив розуміти весь навчально виховний процес всередині і зовні. Ось це – мої складові успіху, і, звичайно, трішечки везіння. Незабаром в школі відкрився відділ інновацій в освіті. Я розробила нову педагогічну концепцію, авторські методики і програми. Пізніше вони отримали позитивні відгуки вчених Національної академії педагогічних наук України і були рекомендовані до впровадження в навчально-виховний процес.
– Всім відомо, що школа Реріхів домоглася вражаючих результатів. І ваша участь в цьому було значною. Потім були інші підприємства і компанії. Адже, ви не тільки педагог – новатор, але і прекрасний менеджер. Що ж стало головною умовою вашого успіху в школі Реріхів: ваша кваліфікація і талант, або злагоджена робота колектива творчих вчителів?
– Думаю, що і керівник, і колектив – це ланки єдиного навчально-виховного механізму, де від злагодженої і чіткої роботи кожного з них залежить успіх і результат. Керівник – це бачення і управління процесом освіти і виховання в цілому, а професійно підготовлені педагоги – це точна і злагоджена дія в класі, на кожній дільниці роботи. Звичайно, таке взаєморозуміння і гармонія народжується не відразу, і потрібен час для підбору не тільки кваліфікованого персоналу, а й характерів і особистих якостей співробітників. Тому для успішної школи потрібні обидві умови.
– Як Ви встигаєте працювати, бути мамою і знаходити час на подорожі?
– Секрет у правильному плануванні. Якщо ви в змозі передбачити свої дії хоча б на кілька днів вперед, то ви в змозі створити для себе такий розклад, куди війде все.І робота, і творчі проекти, і догляд за дітьми. Ще й залишиться час на відпочинок і на подорожі !
-І таке питання, якщо дозволите. На що, в першу чергу, витрачаєте зароблені кошти зараз?
– Я беру участь у різних соціальних і суспільних проектах. Мені цікаво бути спонсором і допомагати творчим людям і новаторським ініціативам в галузі культури і освіти. Зокрема, зараз я зайнята розробкою цікавого освітнього проекту для дітей “Велика Родина”. Разом з моїми колегами педагогами і друзями – підприємцями розробляємо модель абсолютно нової дошкільної системи освіти. Ми впевнені, що тільки спільні зусилля всіх зацікавленних сторін, а саме: дітей, батьків, вчителів, науковців, органів влади та підприємців можуть дати справді успішний результат – щасливе і безхмарне дитинство. Проект відкритий для всіх. Ми чекаємо неординарних педагогів, творчих особистостей і просто небайдужих людей.
– Щоб ви хотіли побажати вчителям, які тільки починають свою кар’єру?
– Всім бажаючим почати свою справу я хочу дати дві поради. Перша: вірте в себе, не опускайте руки після можливих перших невдач. Пам’ятайте, кожна невдача робить нас ще сильнішим, ще більш досвіченим. І друга – вчіться, отримуйте якісну освіту, і отримавши її – вчіться далі. Намагайтеся постійно відкривати для себе нові грані вашої роботи. І тоді, зовсім непомітно для себе будете Майстром своєї справи!