Уже давно триває обговорення системи монетизації пільг на проїзд у громадському транспорті. Тобто кожен, хто має право на таку пільгу, отримує з бюджету (державного або місцевого) певну суму грошей. І витрачає їх або на проїзд у транспорті – цілком оплачуючи проїзд, або зовсім на інші цілі.
Днями Кабмін ухвалив постанову «Про встановлення державних соціальних нормативів у сфері транспортного обслуговування» та доручив Міністерству соціальної політики її доопрацювати із урахуванням пропозицій.
Цією постановою затверджується соціальна норма кількості пільгових поїздок, а також розподіл пільгових поїздок транспортом загального користування на міських та приміських маршрутах, що потрібно для визначення розміру щомісячної готівкової виплати.
Загалом по області налічується в межах 200 тисяч отримувачів пільг. Фактично кожен четвертий мешканець області
– Прийняття акта надає можливість встановити громадянам, які, відповідно до законодавства, мають пільги з оплати проїзду у міському та приміському транспорті, соціальну норму кількості поїздок на місяць за видами транспорту, з урахуванням якої пільги можуть надавати у готівковій формі, – йдеться в повідомленні прес-служби Мінсоцполітики.
Але надзвичайно важливим є інший нюанс цієї постанови. Йдеться про те, що монетизацію цих пільг здійснюватимуть з місцевого бюджету. Обсяг щомісячної виплати готівкових грошей протягом двох місяців з дня набуття чинності постанови затверджують обласні державні адміністрації. Їхній обсяг визначають множенням середньої вартості проїзду в міському комунальному транспорті на 30 поїздок.
А зважаючи на досить скромні розміри місцевих бюджетів. То виникає логічне питання – звідки братимуть ці гроші на місцях?
Знову ж таки, хтось із пільговиків регулярно користується громадським транспортом, а хтось ніколи не залишає стін своєї квартири чи не виїздить за межі свого села або містечка.
Також ніхто не скасовував принцип «мертвих душ», коли компенсацію будуть нібито отримувати уявні пільговики.
Це зрозуміли навіть в уряді. Адже без верифікації пільг (встановлення точної кількості отримувачів) на проїзд у громадському транспорті перед їхньою монетизацією буде складно уникнути схем зі списання коштів на отримувачів пільг.
-Урядом було прийняли рішення про монетизацію цих пільг. Щоб не списували кошти на пільговиків – потрібно провести верифікацію. Верифікація і подальша монетизація дадуть змогу усунути можливості для зловживань, а громадяни зможуть отримати цільову фінансову підтримку для сплати проїзду.
Але усі ці ініціативи впираються у наявність грошей в місцевих бюджетах. Адже навіть на рівні нашої найменшої області йдеться про приблизно 200 мільйонів на рік, які необхідно знайти для монетизації пільги.
Загалом, за даними Мінсоцполітики, на монетизацію пільг в Україні 2018 року буде потрібно приблизно 20 мільярдів. Бо, окрім можливої монетизації пільг на проїзд, з 1 січня 2018 року почався перший етап монетизації субсидій.