Журналісти з’ясували, що десятки мільйонів йдуть лише на політичну рекламу та утримання штабу, проте найбільші витрати лишаються в тіні.
Про це йдеться в розслідуванні “Громадського”.
Згідно з ним, 44 кандидати не лише внесли по 2,5 мільйонів гривень застави за участь у виборах, а й витрачають чимало грошей на агітацію, фінансувати яку за законом можна виключно зі свого виборчого фонду.
За даними журналістів, найбільше політики платять за рекламу на телебаченні, де 1 хвилина у прайм-тайм на центральних телеканалах коштує від 4 до 350 тисяч гривень.
Реклама на радіо дешевша – тут хвилина передвиборчої реклами в прайм-тайм обійдеться приблизно в 600-2400 гривень.
В друкованих ЗМІ вартість реклами в топових загальнонаціональних виданнях стартує від 20 тисяч гривень, у регіональних медіа ціни нижче. Наприклад, друковані видання Херсонської області, за інформацією мережі “Опора”, оцінили свої рекламні площі у 3-10 тисяч гривень. У середньому за половину шпальти газети просять близько 4 тисяч гривень.
При цьому, кажуть розслідувачі, у фінансовому звіті потенційні президенти вказуватимуть лише ті гроші, які вони використали з виборчого фонду, але туди не потраплять реклама та агітація, які стартували до офіційного початку передвиборчої кампанії.
Дізналися журналісти і про тіньові витрати кандидатів, не з виборчого фонду. За інформацією авторів розслідування, яку вони отримали від руху “Чесно”, окрема стаття таких витрат – це платня агітаторам, працівникам штабів та політтехнологам. За їхніми підрахунками, ціна однієї розданої газети в місті — 50 копійок, а в селі — гривня. Зарплати юристів та інших працівників штабів можуть бути ринкові — 10-15 тисяч гривень. Оплата роботи політтехнолога залежить від його досвіду та зв’язків. Тут мова вже про суми від 15 до 100 тисяч доларів.
Також гроші йдуть на розміщення компромату на конкурентів у ЗМІ, силові дії та провокації, на так звані “ботоферми”. За даними програми “Схеми”, такі сервіси пропонують створення неякісних акаунтів за ціною від 20 центів до 20 доларів – ці боти можуть бути забанені, виключені, видалені – та якісних акаунтів, які вже коштують тисячі доларів.
Наприклад, підтримка мережі може коштувати 3-4 тисячі або 10 тисяч доларів на місяць, в залежності від того, скільки людей треба охопити ботами.
Розцінки також є за “вкид” інформації та її розповсюдження, “тролінг” опонентів, запуск потрібних меседжів та роботу із цільовою аудиторією в соціальних мережах. Оплата за подібні послуги стартує від 1,5 до 16 тисяч доларів на місяць і вище.
Згідно з розслідуванням, за рахунок усіх “тіньових” витрат суми, які кандидати реально використають на передвиборчу кампанію, можуть бути в півтора-два рази вищими за ті, про які вони офіційно прозвітують.
Ще більше витратять кандидати, які вийдуть у другий тур. Тут, за підрахунками громадського руху “ЧЕСНО”, фінальні суми починатимуться від 50 мільйонів доларів.
“Скільки офіційних мільйонів гривень кандидати у президенти витратять на ці вибори, стане відомо наприкінці березня. Свої перші звіти вони мають оприлюднити за п’ять, а потім — за два дні до виборів”, – резюмують автори розслідування.