Судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду сформулювала правовий висновок про застосування пп. 1 п. 4 Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України»: виключення з 1 січня 2015 року зони посиленого радіоекологічного контролю з переліку радіоактивно забруднених територій не позбавляє статусу потерпілих осіб, яким раніше, до 31 грудня 2014 року було встановлено статус і видано посвідчення постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Особа, якій видано безстрокове посвідчення громадянина, який постійно проживав на території зони посиленого радіологічного контролю (категорія 4), для цілей застосування п. 1 ч. 1 ст. 14 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», вважається потерпілим від Чорнобильської катастрофи.
Конституційний Суд України звернув увагу на засадничий характер обов’язку держави щодо подолання наслідків Чорнобильської катастрофи та на необхідність виокремлення категорії громадян України, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і потребують додаткових гарантій соціального захисту у зв’язку з надзвичайними масштабами вказаної катастрофи та її наслідків.
Встановлення у законах України пільг, компенсацій та гарантій громадянам України, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, обумовлено виконанням державою свого конституційного обов’язку, передбаченого ст. 16 Основного Закону України, щодо подолання наслідків Чорнобильської катастрофи та збереження генофонду Українського народу. Такі пільги, компенсації та гарантії є особливою формою відшкодування завданої шкоди вказаній категорії громадян, а тому скасування чи обмеження цих пільг, компенсацій і гарантій без рівноцінної їх заміни свідчитиме про відступ держави від її конституційного обов’язку.
З постановою Верховного Суду від 20 березня 2019 року у справі №697/121/17 можна ознайомитись за посиланням.
Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що КСУ розгляне конституційність положень ч. 3 ст. 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Автор: Нарек Мкртчян