Районні ради і виконкоми ОТГ будуть співіснувати, але можливий варіант і їхнього об’єднання в рамках реформи децентралізації.
Нагадаємо, що в концепції з децентралізації є два поняття: «виконком громад» і «райрада». Зараз ми чуємо все частіше від експертів, які працюють з Офісом реформ, що потрібно ліквідовувати райради.
У поданому КМУ законопроекті №8051 «Про засади адміністративно-територіального устрою» визначено чітко три рівні.
Ми прагнемо до трирівневої моделі управління, де перший базовий рівень – це громада (в основі – місто, або селище), другий – субрегіональний (район), і третій – регіональний (область). Тому і за Конституцією, і за поданим законом три адмінрівні залишаються. У розглянутих парламентом у першому читанні змінах до Конституції також лишається субрегіональний рівень і райони», – зазначає Зубко.
Щодо районних рад та їхніх повноважень:сьогодні райдержадміністрація фактично виконує дубльовані повноваження: надані державою і Верховною Радою. У змінах до Конституції ми пропонуємо передати виконавчі функцій на районну раду і створений виконком. Вони наймають менеджера, який виконуватиме делеговані державою повноваження, передусім, з питань соціального захисту, а також – інші функції, які покладатимуться на район. Районна рада залишається. Зараз у неї є тільки апарат, а всі інші функції виконує райдержадміністрація. Райдержадміністрацію прибирають, функції передають на виконком, який уже створюється, і районна рада в подальшому продовжить працювати.
Які повноваження залишаються за районною радою?
Питання координації делегованих повноважень держави, насамперед, соціального захисту, пенсійного забезпечення тощо. Чому так? Уже немає, наприклад, шкіл у районній раді, якими б вона управляла, або інших сервісів, які передали на ОТГ. Тому на районному рівні залишаються питання, які хвилюють безпосередньо громади. Можливо, буде передано вторинний рівень охорони здоров’я або професійно-технічну освіту (рівень коледжу), чи інші культурні або спортивні заклади, котрі координуватимуться на районному рівні. Але для цього ОТГ, які будуть повністю на цій території, фінансуватимуть ці речі. І тут ми знову повертаємося до можливості співробітництва між ОТГ і укладення міжмуніципальних договорів.
На обласному рівні буде вже співпраця всіх громад на території області, районних рад, а також загальна координація.
Районна рада може також опікуватися створенням, утриманням, експлуатацією, розвитком дорожньої інфраструктури. Тобто речами, якими не може управляти одна громада, тими, які потрібні декільком громадам або на території району. Інакше кажучи, райради залишаються, бо саме в них ухвалюють рішення депутати, які можуть бути делеговані з території або з громад, які утворенні вже в об’єднаних громадах. І вони саме у райраді представлятимуть інтереси тієї чи іншої громади, займатимуться пошуком спільних інтересів та рішень.
Аби ж уникнути дублювання функцій райради ОТГ (утворилася на території одного району) та між райдержадміністрацією, райрадою та радою,можливо, райони потрібно об’єднати.
І ця громада має увійти в інший район, або, навпаки, той район, який поряд, повинен долучитися до цього районного рівня. Тому тут дуже важливі ті пропозиції, які ми надали профільному комітету Верховної Ради, щоб розглянути можливі варіанти, яким чином ухвалюється рішення щодо укрупнення районів, який процес проходження цих рішень, і хто їх ініціює. Тому райони залишаються, єдине, до чого будемо прагнути, усунути дублювання адміністративних функцій.