Із 10 червня в Україні з’явилася нова послуга – управління багатоквартирним будинком. Вона передбачена реформою житлово-комунального господарства. Мешканці будинків повинні укласти договір із компанією щодо надання послуг з управління. Це дозволить контролювати вартість послуг та їх якість: постачання води, тепла та світла, а також вивіз сміття. А в разі невдоволення – отримати відшкодування.
Також передбачається, що громадянин може взагалі не платити за комуналку, окрім теплопостачання, якщо не жив у будинку протягом місяця. Членам ОСББ також треба наймати особу, яка з наступного року повинна мати сертифікат управителя. Його може отримати й сам голова правління. Для цього потрібно буде пройти спеціальні підготовчі курси.
Управитель, який повинен зайти на ринок, повинен погоджувати будь-які ціни свої з власниками, з мешканцями будинку, які є власниками квартир та нежитлових приміщень в цих будинках. Процедура погодження цих тарифів, які будуть у управителя, дуже складна. За законом, для того, щоб обрати управителя і обрати уповноважену особу від будинку, яка від імені всіх підписує договір, треба більше ніж 50% площі, але для того, щоб погодити умови договору і оцю плату, яку треба вносити, треба більше ніж 75%.
А тепер уявіть, що буде відбуватися в мегаполісах, де дуже багато квартир знаходяться в оренді, або власників знайти практично неможливо, бо вони виїхали за кордон – відповідей на ці запитання поки немає. Тому досі не прийняли нормативно-правову базу. Виходить, що послуга з управління є, а типового договору з управителем та нормативних документів щодо нарахування вартості послуг немає. Саме тому Верховна Рада ухвалила закон про відтермінування запровадження норм, які стосуються постачання комунальних послуг – води, електрики, тепла, газу та їх відходів.
Споживачі мають підписати договори з виконавцями комунальних послуг про надання комунальних послуг до 1 травня 2020 року. Уже укладені угоди, визначені обопільними умовами, зберігають свою чинність. Пеня за несвоєчасну оплату буде нараховуватися з 1 травня 2019 року. Вона складатиме приблизно одну соту відсотка від суми боргу за кожен день затримки. Борг не нараховуватиметься, якщо держава своєчасно не виплатила субсидію, або, наприклад, роботодавець заборгував заробітну плату. Однак необхідно надати підтверджувальні документи.
Законом передбачено: якщо у споживача виникає борг – його потрібно погасити протягом місяця. У разі несплати можуть відключити від комунальної послуги, за якою є заборгованість, але після попередження від постачальника. Згідно із законом, будинкові лічильники будуть встановлюватися за рахунок споживачів. Раніше ця процедура була закладена в тарифи на воду та тепло. Фактично це нав’язування послуги. Мовляв, виходить, що будь-які втрати монополіста можуть бути списані на усіх мешканців будинку, навіть якщо в окремих квартирах встановлені індивідуальні прилади обліку.
До зобов’язань власників будинку також належить фінансування з власної кишені поточних і капітальних ремонтів систем, а це великі кошти. Сама система регулювання сфери житлово-комунальних послуг надзвичайно складна. Чи вдасться реалізувати реформу повністю – залежить від розробки підзаконних актів, їхньої реалізації, а також реакції людей на нововведення.