Небезпечний туризм. Чому не варто літати чартерами в Туреччину та Єгипет

30 Березня 2019 17:40
Що не так з “чартерними” авіакомпаніями, якими українці літають на популярні курорти, і чому ці перевізники все більше наражають на небезпеку пасажирів.

Більшість туристів полетять до Туреччини та Єгипту. Тури до цих країн стартують від 300 дол, а в деяких випадках — ще менше, тому українці залюбки платять за all inclusive, що зазвичай передбачає й авіапереліт.

За даними Держстату, у 2017 році туроператори заплатили авіаперевізникам 3,2 млрд грн. Ласий шматок, частка якого дістається маловідомим авіакомпаніям.

Через них у туристів виникає чимало проблем, пов’язаних із затримкою рейсів і ночівлею в аеропортах. Такі історії трапляються щороку.

Для 2018 року показовим є випадок з літаком авіакомпанії Bravo Airways, який зазнав суттєвих ушкоджень при посадці в Жулянах і викотився за злітно-посадкову смугу. Літак виконував рейс з Анталії, на борту було 169 пасажирів.

Ця подія припала на пік затримок і скасованих рейсів у 2018 році.

Відео, зроблене пасажиром в літаку

За даними офіційного сайту аеропорту “Київ”, у червні липні 2018 року лідерами за кількістю запізнень вильотів та скасованих рейсів стали українські авіакомпанії Bravo Airways , Anda Air та YanAir Airlines.

Кількість вильотів, скасованих авіаперевізниками протягом червня-липня 2018 року з аеропорту “Київ”

Авіакомпанія Червень Липень
Кількість рейсів Кількість скасованих рейсів Кількість рейсів Кількість скасованих рейсів
Bravo Airways 200 28 199 36
Anda Air 48 10 75 8
YanAir Airlines 81 8 80 4
SkyUp Airlines 97 2 101 5
Ernest Airlines 36 1 44 4
Wizz Air 283 2 347
AIR Alanna 15 2
LOT 43 1 41

Протягом червня-липня 2018 року ці три перевізники скасували майже сотню вильотів лише з Жулян, а ті, які не були скасовані, часто здійснювалися із затримками, тривалість яких сягала десятків годин.

Чартерні рейсии з Жулян, 30 червня 2018 року

Розклад Призначення Статус Авіакомпанія Рейс Затримка, год:хв
1:30 Анталія Вилетів о 12:04 Anda Air DM2261 10:34
1:55 Даламан Вилетів о 9:43 Brawo Airways BAY4423 7:48
2:00 Монастір Скасовано Brawo Airways BAY7371 Скасовано
3:05 Шарм-еш-Шейх Вилетів о 4:55 SkyUP KUP8301 1:50
3:05 Анталія Вилетів о 4:43 SkyUP KUP7001 1:38
3:15 Амман Вилетів о 7:42 Brawo Airways BAY781 4:27
5:20 Тіват Вилетів о 8:46 Brawo Airways BAY4463 3:26
8:30 Анталія Вилетів о 20:07 Brawo Airways BAY4405 11:37
8:45 Батумі Вилетів о 9:32 Yanair YE215 0:47
9:45 Анталія Скасовано Anda Air DM2161 Скасовано
10:00 Анталія Вилетів о 11:13 SkyUP KUP7021 1:13
12:40 Патри Вилетів о 16:01 Brawo Airways BAY4413 3:21
13:20 Шарм-еш-Шейх Вилетів о 15:39 SkyUP KUP8321 2:19
13:50 Стокгольм Вилетів о 19:57 Brawo Airways BAY307 6:07
14:40 Батумі Затримується до 16:40 Brawo Airways BAY4449 1 день і 2:00 год
16:30 Даламан Вилетів о 0:28 Anda Air DM2531 7:58
17:00 Анталія Вилетів о 19:23 SkyUP KUP7031 2:23
18:00 Шарм-еш-Шейх Скасовано Brawo Airways BAY2461 Скасовано
21:35 Тирана Вилетів о 23:57 Brawo Airways BAY553 2:22
22:15 Ербіль Вилетів о 9:21 Brawo Airways BAY301 11:06
22:55 Анталія Вилетів о 4:37 Anda Air DM2361 5:42

Джерело: iev.aero

Розповідь пілота

Розібратися в тонкощах і нюансах роботи на ринку чартерних перевезень автору допоміг колишній пілот повітряного судна, що належить одній з перелічених компаній. Із зрозумілих причин розкривати себе він не захотів.

Від його розповіді кров стигне в жилах.

Головні висновки з розмови з пілотом: чартерні авіакомпанії купують дешеві старі літаки, беруть на себе нереальні зобов’язання щодо кількості перельотів, а потім ще економлять на зарплатах і технічному обслуговуванні.

Останній з цих пунктів заслуговує окремого розслідування. За словами пілота, обман в технічному обслуговуванні літаків в Україні — звичайна практика.

“Наприклад, якийсь агрегат вийшов з ладу. Літак з такою проблемою, відповідно до документів, може літати лише десять днів. Що вони роблять? Десять днів минуло, вони пишуть, що полагодили, а потім одразу пишуть, що знову поламався, і продовжують на десять днів”, — пояснює просту схему співбесідник.

За його словами, деколи самі інженери брешуть пілотам, змушуючи їх вірити, що несправність була усунена.

“Фізичної можливості переконатися, що цей агрегат працював, а потім знову поламався, у мене нема. Тільки якщо я прилетів на цьому літаку і в цей день закінчився ліміт часу щодо відмови. Техніки роблять невинні очі і кажуть, що саме так і сталося: полагодили, запрацювало і знову поламалося. Ну а технікам ці вказівки дає директор”, — каже пілот.

Так само недбало, судячи з розповіді співрозмовника, малі авіаперевізники ставляться і до кадрового питання.

“Нікому літати. Пілоти тікають за кордон. Літак є, а летіти нікому. Проблема в оплаті. Всі контори — “Браво”, “Буковина”, “Анда”, “Хорс” чи “Ян ейр” — часто карали грошима. Відпрацював місяць, а зарплату не дають, занижують або затримують.

Ці контори набирають або зовсім молодих, або пілотів з конкретними “зальотами”, тобто людей, яких можна тримати на гачку, і вичавлюють з них все, порушуючи усі можливі трудові норми”, — наголошує співрозмовник.

Старі літаки з “третього світу”

Літаки в “чартерних” авіакомпаніях переважно старі. Середній вік літака “чартерних” авіаліній сягає 27 років.

Вік літаків “чартерних” компаній України

Авіакомпанія Вік літака, років
Anda Air
McDonnell Douglas MD-83 31,4
McDonnell Douglas MD-83 25,8
Airbus A319 22,4
Bravo Airways
Boeing 737-5 27,1
Boeing 737-5 28,6
McDonnell Douglas MD-83 28,2
Bukovyna
McDonnell Douglas MD-82 25,9
McDonnell Douglas MD-82 29,6
McDonnell Douglas MD-82 29,1
Dream Wind
Boeing 737-3 28,6
Boeing 737-3 27,8
Jonika
Boeing 737-3 20,1
Boeing 737-4 25,4
Ruta Air
Boeing 737-5 20,7
Boeing 737-5 26,6
Ukrainian Wings
Boeing 737-4 29,0
Boeing 737-5 27,3
YanAir
Boeing 737-3 26,6
Boeing 737-4 30,4
Boeing 737-3 30,8
Boeing 737-4 29,5
Airbus A321 21,3
Boeing 737-4 29,1

Ніколи не чули про Dream Wind, Jonika та Ruta Air? Нічого дивного, літаки вони отримали лише у 2018 році, а відкриття нових авіакомпаній в Україні, схоже, стає ледь не національним видом спорту.

Загалом 20-30 років — не вік для якісного літака, але за єдиної важливої умови: здійснення своєчасного та якісного експлуатаційного обслуговування.

Літаки, які часто купують українські “чартерники”, походять з країн, які не відомі високою культурою технічного обслуговування літаків.

Наприклад, 31-річний літак MD-83, яким користується Anda Air, був залишений на зберігання в аеропорту Буркіна Фасо у 2014 році. У 2017 році, після короткого користування в Болгарії, він потрапив в Україну.

Інші приклади — 28-річний MD-83 від Bravo Airways, який прилетів з Афганістану, 27-річний Boeing 737 та 21-річний 321 Airbus від YanAir, що прибули з Еритреї. В обох цих країнах є авіакомпанії, яким заборонено літати в ЄС.

В інтернеті легко знайти оголошення про продаж літаків такого віку і моделі, які продаються за кілька мільйонів доларів. Літаки відносно нової модифікації будуть коштувати кілька десятків мільйонів. На те є причини: старі частіше ламаються і частіше потребують заміни дорогих деталей.

Чартери з ракетами на борту

Ще одна історія, пов’язана з малими авіакомпаніями, — це бізнес на контрабанді. Одна з таких авіакомпаній навіть фігурувала у скандалі щодо допомоги Ірану в обхід американських санкцій.

США не дозволяють поставку авіаційних деталей та літаків в Іран. Проте це не заважає деяким авіакомпаніям купувати деталі для себе і поставляти їх в обхід санкцій.

Деколи разом з деталями на борту можуть опинитися навіть ракетні комплекси.

В одному з прес-релізів у січні 2017 року митники розкрили страхітливі деталі про один з рейсів з Києва в Іран.

Під час спільного огляду в трьох ящиках виявлено комплектуючі, які, скоріш за все, належать до складових протитанкового керованого ракетного комплексу “Фагот”. У решті ящиків містилися комплектуючі до літаків“.

Йдеться про звичайний пасажирський рейс.

Звісно, що про норми безпеки при перевезенні озброєння, виробленого у 1970-х роках, не йдеться. Це загроза не лише пасажирам та екіпажу судна, а жителям населених пунктів, над якими пролітає такий літак з вибуховим вантажем.

Цей випадок від імені авіакомпанії, яка фігурувала у скандалі, в одному з телесюжетів коментував “представник компанії” Олег Мовчан.

Назва компанії не була озвучена, проте автор знайшов у Фейсбуці чоловіка з такими ж прізвищем та ім’ям. У його профілі зазначено, що він раніше працював на Bravo Airways — найбільшого перевізника туристів серед чартерів.

Тобто в країні, яка кілька років перебуває у стані війни, і яка офіційно припинила експорт залишків радянської зброї з армійських складів, хтось зміг роздобути ракетні комплекси на продаж, а літак чартерної авіакомпанії, популярної серед туроператорів, збирався вивезти їх на пасажирському рейсі.

Як відомо, головна причина невдоволення США — допомога, яку прямо чи опосередковано надають чи надавали українські авіакомпаній іранській Mahan Air.

Цю авіакомпанію США звинувачують у наданні логістичних послуг силам “Кудз” — елітним військам Ірану, які воюють за кордоном. 8 квітня 2019 року США внесли сили “Кудз” до списку терористичних організацій.

На Капітолійському пагорбі не раз дорікали Україні за допомогу Ірану. Недавно Мінфін США наклав санкції на українську авіакомпанію “Дарт”, раніше відому як “Аланна”.

З жовтня 2018 року США відновили санкції проти низки інших іранських компаній, включаючи Iran Air. За даними сайту Planespotters, українська авіакомпанія “Буковина” здає згаданій іранській фірмі один з трьох своїх літаків у лізинг.

Два інші літаки авіакомпанії “Буковина” успішно возять українських туристів у Єгипет і Туреччину.

Проте це не все. У квітні 2018 року Reuters викрило українську авіакомпанію “Хорс” в постачанні літаків до обкладеної санкціями Сирії. Ці ж літаки, як виявилося, доправляли російських найманців з Ростова до Сирії.

Як виглядає Україна в очах світової спільноти, коли переконує США ввести чи посилити санкції проти Росії, водночас допомагаючи Ірану обходити накладені на нього обмеження і доправляючи туди протитанкові комплекси?

Цю тему не раз публічно порушували у США.

Що загрожує Україні і що може зробити держава

Поточна “бізнес-модель” українських чартерних авіаперевізників загрожує низкою речей.

По-перше, це гибель людей.

У 2018 році сталося два інциденти з чартерними авіакомпаніями, які відображені у звіті Національного бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами.

Перший ­— згаданий рейс Bravo Airways 14 червня, під час якого літак викотився за злітну смугу та отримав значні пошкодження.

Інший інцидент, який згадується у звіті і не висвітлювався у ЗМІ, стався з літаком YanAir при вильоті з Харкова. Літак не зміг загерметизуватися, після чого мусив сісти у Києві, а в салоні при посадці випали кисневі маски.

По-друге, системна допомога українських авіакомпаній Ірану та Сирії щодо постачання літаків та зброї може призвести до зменшення воєнної допомоги Україні та посилює аргументи на користь зняття санкцій з Росії.

По-третє, неякісний державний нагляд за авіалініями може призвести до заборони польотів усіх українських авіакомпаній до ЄС. Таке вже сталося у 2016 році з Казахстаном.

Логіка ЄС проста: якщо державні органи не можуть контролювати окремі авіалінії, значить, їм не можна довіряти контроль за будь-якими авіалініями.

По-четверте, десятки тисяч українців будуть застрягати в аеропортах, і чиновники будуть їх визволяти за кошти державного бюджету через МЗС.

Унеможливити потенційну катастрофу можна одним способом: змусити контрольні органи виконувати свою роботу.

Пілоти, з якими спілкувався автор, розповідали про корупцію в органах авіаційного нагляду, яка заохочує кримінальну діяльність авіакомпаній.

Крім того, необхідно забезпечити соціальний захист пілотів і техніків. Як це зробити? Щонайменше — встановити належний рівень зарплати для представників цих професій.

Людина, яка керує літальним апаратом чи відповідає за його технічний стан, не може отримувати мінімальну зарплату.

Туристи, купуючи путівку, повинні мати право вибору авіалінії та можливість отримати гідну компенсацію у випадку заміни літака. Україна так само може запровадити європейські правила компенсації за відкладені та скасовані рейси.

Альтернатива для туристів

Квитки на літак варто купувати самостійно, без участі туроператора.

Пошуковики, наприклад, Skyscanner, працюють у режимі карти, на якій можна вказати точку вильоту та місяць.

Цікаві позиції знаходить пошуковик Low Cost Expert, у якого також є Telegram-бот. Інформацію про хороші перельоти можна знайти на сторінці “Менші ціни“.

Є також український сервіс MakeMyTrip, де за невелику комісію допоможуть вибрати дешеві варіанти польотів. На сайті сервісу можна знайти приклади привабливих туристичних подорожей.

Ще один варіант — Google.Авіаквитки — дає змогу бронювати квитки на рейси 300 авіакомпаній та онлайнових турагентств.

Звісно, такий пошук потребуватиме більше часу і зусиль, ніж купівля путівки all Inclusive. В результаті, навіть з більш ретельним пошуком дешевих рейсів, може вийти дорожче, ніж найдешевші варіанти поїздки в Туреччину та Єгипет.

Зате мандрівник не потерпатиме годинами чи днями в аеропортах і буде впевнений в безпеці перельоту.

Мар’ян Заблоцький, голова ГО “Українське товариство економічних свобод”

Джерело: .epravda.com.ua